İSLAM HUKUKUNDA HISIMLIK
NAFAKASI
Ruhi ÖZCAN
İSLAM HUKUKUNDA NAFAKA
VE ÇEŞİTLERİ
Bizden önceki insanların
hayatını devam ettirebilmek için ihtiyaç duydukları şeyler ile bugün bizler ve
yarın gelecekteki nesiller söz konusu olan hayati öneme sahip temel ihtiyaçlar
, hiç şüphesiz nafaka dediğimiz ve genel ifadeyle iaşe , giyim ve meskendir.
Kitabımız Nafakayı İslam
hukukunun ele aldığı hususlar çerçevesinde üç kısma ayrılmış.
a: Mülkiyet nafakası. `
b: Evlilik nafakası.
c: Hısımlık nafakası.
Bu üç çeşit nafaka üzerinde
de durulmuş ancak kitabın çoğunluğu ve geneli Hısımlık nafakası bölümlerinden
oluşmaktadır.
Nafaka bahsi bugün Çağdaş
Hukuku’nda konusu olmuş ve bununla ilgili meseleleri kanunlaştırmıştır. Ancak
İslam hukuku fertlerin birbirlerine karşı nafaka sorumluluklarını on-dört asır
önce açıklamış ve önemle Kuran ve Sünnet üzerinde durulmuştur.
Nafaka
Kelimesi
Nafaka asıl itibariyle
Arapça bir kelimedir. "enfaka"fiilinin mastarı olan "infak"
dan isimdir. Arap dilcileri bu kelimenin aslının birden fazla mana ifade
ettiğini söylerler. Bunlar:
a: Bir şeyin tükenip
bitmesi. b: Ölmek. c:Çarşıda pazar kurulmak. d: İnsanın fakirleşmesi. e:Yenecek
yemek ,katık vb.
Lügat manası: Şahsın kendisi
ve aile fertleri için harcadığı şeylerdir.
Bu kelime Kuranda 70 den
fazla yerde kullanılmaktadır ki bu çok önemlidir.
Terim olarak: Devam ve
hidayetin sürdürülebilmesi için ihtiyaç hissedilen şeylerin devamlı bir şekilde
teminidir.
Nafaka'nın
Muhtevası (Şumülü)
Fakıhlar bu meseleyi de daha
teferruatlı ele almışlar ve Nafakayla sorumlu olan şahıs ne ile yükümlüdür veya
değildir diye bu konuda teferruatlı bilgiler ortaya koymuşlardır.
I- İaşe Maddeleri: Nafaka
mükellefi nafaka alacaklısının her türlü yeme içme ve maişetiyle alacaklı gıda
maddelerinin temin ve alacaklıya takdimle sorumludur. Yiyecek maddeleri
kullanılabilir halde takdim edilmelidir. Mesela: Ekmek verilecekken un
verilmez.
2-Giyim eşyaları: Giyim
eşyaları iki gayeye matuftur. Biri şahsi diğeri umumidir; fakat ikiside
dinidir. Sağlık ve örtünme gayesi ile. Nafaka mükellefi; bulunduğu örf ve
adetine göre evin içinde ve dışında giyilen giyim eşyaları ve iç dış bütün
beden kıyafetlerinden sorumludur.
Bu giyim eşyaları duruma
göre altı ay veya bir yılda bir temin edilir.
3- Mesken: Nafaka mükellefi
,alacaklısına beşeri ihtiyaçlara cevap verebilecek , mükellefin mali durumuna
uygun bir mesken tedarik etmek zorundadır. Fukuha mesken içinde çok önemli ve
teferruata ait şartların varlığından söz etmişlerdir.
4- Ev İçin Lüzumlu Eşya:
Nafaka alacaklısının muhtaç olduğu diğer bütün ev içi eşyalarını da temin etmek
nafaka borçluluğundan sayılmıştır. "yatak, yorgan, çarşaf,lamba,kömür..vb.
5- Hizmetçi
Masrafları:Nafaka alacaklısı ihtiyaç duyarsa sorumlu şahıs teminle mükelleftir.
6- Hidane Ücreti: Çocuğun
bakım , görüm ve yetiştirme masrafları.
7- Hekim,Tedavi,İlaç ve Bazı
Yan Harcamalar Malikiler dışındaki mezhepler bu harcamaları nafaka kapsamı
dışında tutmuşlardır. Şafiler evlilik nafakasında bunları nafaka kapsamına
almamış ,Hısımlık nafakasında nafaka kapsamına almışlardır.
8- Nafaka Alacaklısının
Evlendirilmesi:İslam hukukçularından Maliki ,Şafi, Hambeliler ve Zeydidiler
evlendirme mükellefiyetini nafaka kapsamına almışlardır. Hambeliler,Caferi ve
bir kısım Zeydiler nafaka kapsamının dışında tutmuşlardır.
9- Techiz ve Tekfin
Masrafları: Ölenin geride bıraktığı terikesi yoksa kefen ,yıkama taşıma ,defin
gerekiyorsa kabir satın alma gibi techiz masrafları geride kalan nafaka
borçlusuna aittir.
1-MÜLKİYET
NAFAKASI
1-Cansızların Nafakası:
a-)Maliki tek şahıs olan
mallar:Bu malların masrafları sahibince karşılanacağında infak vardır. Ancak
masrafları karşılamayan ma1 sahibinin karşılamaya zorlanıp zorlanmayacağı
konusunda ihtilaf vardır.
Mesela:Bahçesini sulamayan
veya bağını budamayan çiftçi gibi....Ekinini biçmeyen ziraatçi gibi...vb.
b-)Müşterek mülkiyete mevzu
olan mallar:Bu malların bakım ve görümü ortaklar arasında müşterektir. Masrafa
iştirak etmeyen taraf kardan alamaz, Ma1 bölünebilirse herkes kendi tarafına
masraf eder.
2-Canlıların Nafakası
Hayvan nafakasıyla kast
edilen hayvanlar için yapılması gerekli her türlü mali harcamalardır.
Muhtevasında yem, su, barınak gibi harcamalardır.
Ayrıca canlıların nafakası
kısmında efendinin kölesine karşı mükellefiyetleri de yer almaktadır. Nisa
suresi 39. ayette sahiplerinin kölelerine karşı ihsanda bulunmaları
emredilmiştir. Hadis-i şerifte de "Köleleriniz kardeşleriniz ve
hizmetlilerinizdir. Yediğinizden yedirin, giydiğinizden
giydirin......"Kölenin nafakasından efendisi sorumludur ve bu konuda icma
vardır.
2-EVLİLİK
NAFAKASI
Kadın ve erkeğin bir nikah
akdinde taraf olmaları, böylece evlilik durumunun meydana gelmesi karı koca
arasında hukukunu hasıl eder. Sahih nikahın neticesi nafaka gerektirir .
Evlilik devam ettiği müddetçe (nikah) Nafaka da devam eder.
Hukuki kaynakları : Kitap,
sünnet , lama ve akıldır. ( Bakara 128,229,236,280-Nisa 19, 34-Maide 89-Talak
1,6,7...)
Evlilik Nafakasının Hukuki Vasıf Ve Unsurları
a: Evlilik nafakasıyla
sadece koca mükelleftir. Mali durumu ne olursa olsun sorumlu kocadır.
b: Karı koca arasındaki Din
ayrılığı veya birinin hür olmaması evlilik nafakasını etkilemez.
c: Evlilik nafakası bedel
hükümlerine tabidir. Ödenmemiş nafaka kocanın zimmetinde ödeninceye kadar devam
eder.
d: Evlilik nafakası
alacaklının tesellümüyle mülkiyetine geçer.
e: Nafaka ihtiyaç maddeleri,
kullanılmaya hazır bir tarzda kadına takdim olunur.
Evlilik Nafakası'nın Şartları
-Salih bir nikahla evlenmiş
olmak.
-Kadının koca evine intikal
etmiş olması gerekir.
-Kocayla beraber olmaktan
kaçınan kadına karşı nafaka düşer.
-Kocasının rızası olmadan
ücretli bir işte çalışan kadına koca dilerse nafaka ödemez.
-Nafakayı ödemeyecek durumda
olan ( fakir olan) kocanın malları satılıp kadına nafakası ödenir. Malları
tükenirse kadın mahkemeye başvurup boşanabilir.
Evlilik Nafaka Hakkının Düşmesi
a:Müşterek meskende
bulunmaması, Kadının kaçırılması, Gasp edilmesi, Evinden izinsiz ayrılması vb.
Zevcesinin kocasına itaatsiz
olması.
c: Evlilik bağının kopması.
III.
HISIMLIK NAFAKASI
İslam hukukunda fakir ve
muhtaç şahısların nafaka ihtiyaçlarını hısımlarının giderme mecburiyetleri
vardır. Akrabalara mali hükümlülük vardır. Muhtaç duruma düşen insanın nafaka
gideri en yakınına düşer.
Hısımlık Nafakasının
Kaynakları
1-Kitap ayetlerle füru
hısımlarının usul hısımlarına karşı gerekirse nafaka sorumlusu olduğuna delil
olmuştur.
Bakara suresi 233. ayeti çok
geniş hükümlere ışık tutmuş ve fukuha için hısımlık nafakasının tesbitinde
önemli kaynak olmuştur.
2-Sünnet: Hz.
Peygamber(s.a.v.) efendimiz " Sen ve malın babanınsınız" hadisi
fukuha için kaynak olmuştur. Bunun gibi birçok hadis hasımlık nafakası
düzenlemiştir. Başka bir hadiste "Mali imkanlarını önce kendin için, sonra
annene, sonra babana, kız kardeşine erkek kardeşine sonrada yakınlarından
başlayarak diğer hısımlarına et" Kaynak olan diğer bir hadis "Hind
hadisi" dir. Meşhurdur.
3-İcma: Hısımlık nafakasının
cari olduğu hususunda bütün fukuha ittifak etmiştir.
4-Akıl: İnsan aklı da
yakınlara yardım etmeyi lüzumlu kılar.
HISIMLIK
NAFAKASININ HUKUKİ VASIFLARI
A) Nafaka alacaklının vasıfları
1- Nafaka ancak ihtiyaç
halinde takip edilir.
2-Nafaka alacağı asli ve
temel ihtiyaçlardandır. Haczedilmez.
3-İşlemeyen nafakalar için
alacaklının terikesine rucu edilmez.
4-Alacaklı razı olmadıkça
nafaka takas edilemez.
5-Usul-Furu nafakası aslen sabittir.
Civar hısımları nafakası bu vasfı takdirle kazanır.
6- Nafaka şartlarının
varlığına bağlı bir alacak hakkıdır.
7- Bede1 alınmadan ve sabit
olmadan nafakadan feragat edilemez.
8- Ana nafaka talep hakkı
mürüru zamana tabi olmamakla beraber periyodik nafaka alacakları zaman aşımına
uğrarlar.
B) Nafaka borcunun hukuki vasıfları
1- Nafaka borçluluğu
taraflar arasında karşılıklıdır.
2- Nafaka borçluluğu
alacaklının sadece şahsi ihtiyaçlarına karşıdır.
3- Nafakanın ifa ve tadiyesi
nafaka cinsi mallarla olur.
4- Hısımlık nafakasıyla
mükellefiyet evlilik nafakasından sonra gelir.
C) Nafaka alacak ve borcunun müşterek vasfı
Nafaka alacak hakkı veya
borcu taraflardan birinin vefatı halinde hiçbir şekilde varislerine intikal
etmez.
NAFAKA
MİKTARI İFA ve TEDİYESİ
A-Miktarı: Hanifiler ve diğer fukuhalara göre yetecek kadar olması esastır.
Mükellefin gücü tamamına yetmiyorsa diğer mükelleflere pay edilir.
B-Ödeme şekli:
1- Nakdi olarak ihtiyaç
sahibine vermek.
2-Aynı mal olarak ödemek.
3-Veya mükellefin alacaklıyı
yanına alıp bakması şeklinde olabilir.
HISIMLIK
NAFAKASININ BAŞLANGICI VE SON BULMASI
Hanifilere göre başlangıcı
nafaka takdir tarihidir. Bu takdir tarafların anlaşmasıyla veya mahkeme
kararıyla olabilir.
Son bulması: Gerek alacaklı,
gerekse borçlunun birinin ölümü halinde nafaka akdi sona erer. Ölen alacaklı
ise kabre konana kadar ki techiz ve tekfin masraflara aittir.
Ayrıca alacaklıya ait bir
sebepten dolayı nafaka akdi sona erebilir.
Bunlar:
1-Fakirliğin sona ermesi.
2-Acizliğin sona ermesi.
3-Erkek alacaklının
erginleşmesi.
4-Kız veya kadın alacaklının
evlenmesi.
Borçluya ait bir sebepten
dolayı da mükellefiyet sona erebilir. 1-Zenginlik halinin sona ermesi. ·
2-Çalışıp kazanma imkanının
son bulması.
3- Ön sıradaki borçluların
tediye gücü kazanmaları.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder